Makro, vidvinkel och teleobjektiv

Du verkar veta en del om olika objektiv och sånt, jag funderar på att köpa nytt objektiv men vet inte om ja ska ha ett makro, vidvinkel eller tele, vad är skilnaden? :)


Svar: Tjena:) Jag vet inte så mycket, men jag ska försöka berätta om de olika sorterna:)


Makroobjektiv: Ett makroobjektiv använder man till makro (som man kanske förstår). Makro betyder litet, alltså kan man fota små saker som insekter och växter! Makroobjektiv är ofta ljusstarka, vilket ger möjlighet till kortare skärpedjup och längre slutartider och då oxå ljusare bilder! Därför kan även makroobjektiven vara bra till porträtt:) Dessa objektiv är ofta fasta, alltså kan man inte zooma med dem.

Vidvinkelobjektiv: Med ett vidvinkelobjektiv får med mycket i en bild, även långt ut på sidorna. Man kan få med både det man ser när man tittar rakt fram, och det man ser om man tittar åt sidorna:)
Det har ett stort skärpedjup, alltså blir både förgrunden och bakgrunden skarp! Ett vidvinkelobjektiv tror jag passar till bland annat landskapsfotografering.

Teleobjektiv: Om man vill förstora upp bilden mycket är det teleobjektiv som man ska ha. Man kan alltså stå längre ifrån motivet men ändå komma nära! Det kan tex vara bra när man fotar sport, djur eller annat som man inte kan/vill komma så nära :) Många proffsfotografer har gigantiska teleobjektiv och de är inte billiga... Men man kan säkert hitta lite billigare oxå.

Hoppas att det var ett bra svar, och att du hittar ett objektiv:) Själv ska jag nog snart slå till på ett makroobjektiv!:) Här nedanför är lite olika objektiv.
  1. Makro
  2. Vidvinkel
  3. Tele
  4. Makro
  5. Vidvinkel






Kommentarer
Postat av: cissi

tack :) tror det blir ett makro eller vidvinkel ;

2011-08-29 @ 18:25:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0